Grand Canyon North Rim

19 oktober 2013 - Grand Canyon North Rim, Arizona, Verenigde Staten

Vanochtend heel vroeg wakker gemaakt door een wervelwind genaamd Diana. Eerst probeerde ze de tent te vergassen (zet de oven aan zonder er een vuurtje bij te houden, gelukkig was Johan alert). Daarna is Estee Lauder aan de beurt en ga zo maar een tijdje door. Maar goed, uiteindelijk toch goed gekomen en een heerlijk stevig ontbijt gemaakt want er stond ons een stevig trail te wachten, de Kaibab trail.

Om half 10 begonnen aan de trail ( start lag 1,5 mijl van de campground). De trail begon in het witte gesteente en het ging vrij snel omlaag. Na 0,7 mijl aangekomen bij het eerste overlook point Coconino (wat een uitzicht). Even uitgerust en weer verder de Canyon in, het volgende punt was Supai tunnel en lag op 2 mijl van de rim (inmiddels in het rode gesteente terecht gekomen). Bij Supai tunnel was een waterpunt en toiletten dus hier maar even gebruik van gemaakt en daarna weer dieper de Canyon in. Het volgende punt was Redwall Bridge (deze hadden we vanaf Coconino outlook al in miniatuur uitgave gezien). Het pad werd steiler en de randen van het pad gingen steeds rechter naar beneden zo niet loodrecht. Uiteindelijk bij Redwall Bridge aangekomen, deze lag op 2,6 mijl van de rim. Het uitzicht en de hoogtes werden steeds indrukwekkender (je voelt je echt klein in zo'n Canyon). Nog een stuk doorgelopen richting Eye of the Needle, maar dit leek ons gezien de tijd (we liepen al 2,5 uur) geen goed plan om door te lopen (gezien het 1 uur, 2 uur principe). Uiteindelijk op 3,3 mijl en zo'n 800 meter onder de rim besloten terug te gaan.

Omhoog was zoals verwacht lastiger dan naar beneden ;), pff volle bak in de zon en geen moment vlak, best pittig (maar het uitzicht bleef geweldig). Regelmatig een tussenstop gehouden (om te drinken en de hartslag te doen zakken) en weer door! Uiteindelijk moe maar voldaan en vol met indrukken na 3 uur weer boven op de rim beland (dat hadden we toch maar weer geflikt die 800 meter omhoog).

Terug naar de campground eerst een potje bier en de dames een wijntje, effe bijkomen zeg maar! Tijdens het bijkomen nog een eekhoorn gespot (lijkt niet bijzonder maar dit soort leeft alleen hier) met een hele witte staart.

Het werd al weer kouder (of was het misschien van alle inspanning) dus het kampvuur maar aangestoken om 4 uur. Diana had gisteren aangeboden om nog een beetje hout te gaan sprokkelen dus vol verwachting klopte ons hart, waar komt ze mee terug?........5 kleine stammetjes (daar komen we de avond wel weer mee door, NOT), resultaat wij (Johan en Peter) konden alsnog de diepte weer in.

Terug gekomen met GENOEG hout staan de twee tokkies een boomstam doormidden te hakken (op zich niet vreemd maar maak een behoorlijk stammetje en niet een van 10 centimeter. Maar goed het kampvuur brandde lekker dus de houtskool kon onder het rooster. We aten vandaag steak (heule grote) en die gingen we bakken op de grill. Heerlijk gegeten in de camper. Na nog een potje te hebben gejokerd lekker vroeg met mandje in (we waren best moe na zo'n inspannende dag).

Morgen verlaten we de Grand Canyon en gaan we richting Zion National Park.

Groeten van ons uit de Grand Canyon North Rim

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade