Water op - Whitehorse en Tim Hortens ☕️

24 mei 2022 - Whitehorse, Canada

Na het ontbijt nog een stukje verder de Atlin Rd opgereden en een osprey 🦅 kunnen vastleggen, uiteindelijk omgekeerd en naar het dorpje Atlin gereden (er wonen hier +/- 400 mensen waaronder veel kunstenaars, schrijvers en fotografen). Het visitor center was om onverklaarbare reden dicht🤷‍♂️ maar wel even gebruik gemaakt van de beschikbare WiFi. Even contact met het thuisfront, hotel gereserveerd in Vancouver (de laatste nacht slapen we in het River Rock Hotel).

Ook vinden we op internet een grid dump voor RVs in Atlin en is zo’n 3 kilometer uit het dorp. de details zullen we jullie besparen 😷 maar wij zijn er vanaf! Na de dump rijden we terug naar het dorpje en spotten nog een eland.

Veel van de gebouwen uit de Klondike (gold rush) zijn nog grotendeels intact en sommige worden zelfs nog gebruikt. Omdat het dorpje niet heel groot is kan je rondlopen en bij ieder gebouw is aangegeven waar het voor diende of wie er woonde. Zo lopen we langs als langs de liquor store, de kerk, de brandweer enz., erg leuk en interessant. Het uitzicht aan het meer is onbeschrijfelijk mooi, dus ook daar genieten we nog even van.

Bij de kerk is ook een gedenkteken aanwezig met daarop de namen van omgekomen soldaten in de 2e Wereldoorlog, waaronder twee namen van soldaten omgekomen in Nederland 😔

Uiteindelijk starten we de motor van ons huis weer, tanken nog maar eens een beetje diesel en DEF (chemicaliën voor de diesel om de omgeving schoon te houden🙃) en rijden de 100 kilometer van gisteren terug naar de Junction. Halverwege spotten we nog een porcupine en kunnen hem ook nog vastleggen 👍

Aangekomen nog een kleine detour van 15 kilometer naar Tagish omdat hier een bald eagle 🦅 nest zou zijn, maar niet gevonden🤷‍♂️. Na te zijn omgekeerd de Alaska highway weer opgedraaid richting Whitehorse.

Om half 2 rijden we de campground Marsh Lake vinden een mooi plekje en installeren (🪑🪑) de boel en genieten weer op en top, het enige minpuntje de zon is niet vaak aanwezig.

Al snel is het kampvuur 🔥 aan en als eerder gezegd in Yukon is het hout for free dus hakken en de vlam erin! We hebben een top vuurtje en ook de wind valt helemaal weg, kortom geen klagen. We zitten heerlijk aan het kampvuur als er een vrouw aan komt lopen met een camera om haar nek, hè die kennen we! Het is Julie (van Boya Lake) even een praatje en gedag, echt leuk.

Vandaag maken weer eten op het kampvuur en het is..macaroni. Nog even lekker uitbuiken en dan lekker opfrissen en een kaartje leggen. Uiteindelijk komt aan 23 mei ook een eind (al lijkt een dag hier langer dan 24 uur met dat licht😳) en is het weer bedtijd 🥱.

24 mei weer een jarige (gelukkig doen we niet meer aan kadootje anders komt er een vakantie bij😉) Dirk van harte 🥳 met je 44e verjaardag 🎈 (als de piloot 🧑‍✈️ de goede kant op gaat zijn we zaterdag op je feestje).

Het regende vannacht en ook vanochtend is het nog wat druilerig, we hebben geen haast dus staan iets later op. Het weer lijkt wat op te knappen dus het gaat goed komen vandaag. We zijn wel waterloos (voor het laatst water geladen in Terrace) dus na het ontbijt en nog een loopje over de campground (eindelijk een paar eekhoorns kunnen vastleggen🎈 richting Whitehorse gereden om water te laden en een bakje bij Tim Hortens te halen (dat is ook al een tijdje terug), kortom we zijn weer even in de bewoonde wereld.

1. Dirk:
    24 mei 2022
    Dank jullie wel hoor en geniet nog ff en tot zaterdag 👍
  2. De kloosjes:
    25 mei 2022
    Groetjes en we hopen tot zaterdag!!!!
    Precieze tijd geven jullie nog wel ff door …….