YXY/YVR 🛫 - Vancouver 🔥 🚲 - YVR/AMS 🛬

28 mei 2022 - Vancouver International Airport, Canada

Zitten we te wachten op de shuttle komen Agon en Renate binnenlopen, problemen. De koelkast is om onduidelijke redenen uitgevallen (de schuldvraag ligt ergens in het midden), al het vlees en vis ontdooid 🫣 en erger nog Renate is vanuit de camper (3 treden) naar beneden gevallen en is aardig gehavend aan haar been en heup, gelukkig niets gebroken. Ze waren al in Atlin en zijn, zo blijkt, voor niets het hele eind teruggereden. Gelukkig hebben ze nog wat dagen in het verschiet. We nemen opnieuw afscheid en worden door een oud baasje van Fraserway naar de luchthaven gebracht.

Aangekomen op de kleine luchthaven van Whitehorse de bagage afgegeven, door de security en rustig gewacht op het boarden van vlucht 4N549. Iets later dan gepland stijgen we rond 1 uur op en laten we Whitehorse achter ons (we will meet again 😉). De vluchtduur is ruim 2 uur, het toestel is niet vol dus lay back and relax 😎.

De vlucht van Air North is zeer aangenaam en de verzorging verrassend goed, een heerlijk broodje dan nog een overheerlijk koekje en prima koffie, kortom een aanrader👍

Om even over 3e zijn we geland op Vancouver AirPort snel de bagage van de band en dan met de skytrain naar ons hotel River Rock Resort gelijk aan het station van Bridgeport.

Het inchecken gaat wat moeizaam ze kan de boeking niet vinden, na hulp van haar collega toch gelukt 🥳. We krijgen een kamer op de 8e etage en die is meer dan prima 👍. Even douchen en dan Vancouver in met de skytrain. Het is bewolkt maar droog dus prima om even aan sightseeing te doen.

We gaan met de skytrain eerst naar de outlet op 1 halte van ons hotel, kopen wat kleding en gaan dan opnieuw met de skytrain naar station Aberdeen in Richmond, want daar zit “ons” favoriete restaurant Sura Korean BBQ.

We eten heerlijk (wat is dat vlees lekker 😋) gemarineerd galbi vlees met de nodige bijgerecht en bestellen er ook stir-fried potato noodles bij. Daarna opnieuw met de skytrain, nu naar station Bridgeport, we lopen naar ons hotel en drinken wat aan de bar en maken nog een praatje met twee dames uit Vancouver.

Na een lange dag met van alles en nog wat zijn we rond 11e op de kamer, het is bedtijd.

Alles nog in diepe rust en dan …wat een herrie, het is kwart over 6 als er een hard alarm 🚨 te horen is en in de verte sirenes, BRANDALARM 🔥!!!

Nog zo suf als wat stappen we uit bed en kijken op de gang. Daar staan ook mensen verbaast en vragend te kijken. Met z’n alle lopen we via de nooduitgang de trap af naar de straat, al snel blijkt…vals alarm, gelukkig!

Terug op de kamer (het duurt even voor we boven zijn 🛗) nog even wakker worden, bekomen van de consternatie en om half 9 (dat is weer het voordeel van zo’n alarm) zitten we in skytrain naar station Waterfront (Downtown Vancouver), een rit van 20 minuten. We gaan eindelijk fietsen 🚲 in Stanley park, maar eerst koffie ☕️😉

Het turbulente begin van de dag al snel vergeten en na 20 minuten aangekomen op station Waterton, maar dan moet je wel uitstappen want voor je het weet ga je weer terug naar de luchthaven🤦🏼 enfin ook dit weer overwonnen en lopen we in een heerlijk zonnetje naar de cruise terminal waar we bij de eerste de beste fietsverhuurder twee fietsen huren voor 2 uur.

Via de jachthaven (vast een van de), waar overigens hele mooie boten liggen👌, rijden we naar Stanley Park, wat een mooi park 🤩! Het fietspad gaat om Stanley Park langs het water (dat wil zeggen de oceaan) met zicht op de bergen, eilanden en de vele grote vrachtschepen die voor anker liggen.

We rijden eerst het rondje om Stanley Park en dan nog even langs de totempalen om vervolgens via Steep Hill (9%) omhoog (het kopje maar dan langer en beter asfalt😉) in een opnieuw prachtige omgeving! In dit (stads)park kan je echt de hele dag wandelen zo groot en de uitzichten zijn waanzinnig.

Na 2 uur brengen we de fietsen weer terug halen een bakje bij de Starbucks (we gaan even vreemd🫣) en nemen de skytrain naar station City Center (zo’n dagpas is echt top).

We lopen door de straten van het centrum die omringd zijn met hoge gebouwen en vele eetgelegenheden (ook veel fast food), maar ook shoppingmalls. In een van de shoppingmalls kopen we nog het een en ander (krijgen op verzoek ook nog wat korting 😎) en gaan dan opnieuw met de skytrain naar de Waterfront.

Bij Mahony’s (ons favoriete grand café in Vancouver) zoeken we een plaatsje bestellen wat te drinken en later ook nog een salade en hebben prachtig zicht op de cruiseschepen, watervliegtuigjes, water en bergen.

Om 3 uur nemen we de skytrain terug naar Bridgeport, halen de koffers op bij ons hotel en gaan dan verder met de skytrain naar de luchthaven.

Rond kwart voor 4 zijn we bij de incheckbalie en op verzoek van Lufthansa (mail gekregen) checken we ook onze handbagage in, gaat het mevrouwtje moeilijk doen over 2 kilogram🤦🏼. Nou ja, er wat uit en als een lastdier door de controle (wat is die tas zwaar, de volgende keer gewoon mee in de cabine😉).

om half 5 zijn we door de controles en laat er bij ons gate 68 nou ook een bar zitten, dus hup een 🍺 en een 🍷.

Als alles via planning verloopt vliegen we om 18:25 uur met vlucht LH477 naar München en met een overstap vliegen we om 15:05 uur met de LH2306 naar Amsterdam ETA 16:35 uur.

Op Schiphol nemen we de trein naar station Sassenheim en hopen daar een lift te krijgen 😉.

Deze vakantie is weer voorbij (wel nog veilig landen) maar wat hebben we weer genoten van dit mooie land, zoals eerder gezegd we will be back (soon)😎

We hopen dat jullie het weer leuk vonden om mee te reizen, de reacties waren in ieder geval leuk. Tot de volgende keer 👋

1. Erika:
    28 mei 2022
    Het was leuk om weer mee te lezen. En als jullie een taxi nodig hebben vanaf Sassenheim, je belt maar.
  2. De kloosjes:
    28 mei 2022
    Je hebt je best weer gedaan Peter , we hebben genoten van het reisverslag 👍
    En nu weer richting het thuisfront, en wij vinden het ook weer fijn als jullie thuis komen. We hopen dat jullie een goede 🛫en veilige vlucht hebben.
    Ik wacht je telefoontje wel af hoe laat we in Sassenheim moeten zijn !!!😘