Porcupine - Cinnamon roll - Atlin BC

23 mei 2022 - Atlin, Canada

Nadat we vertrokken zijn uit Watson Lake rijden we opnieuw door oneindig bebost gebied en in verte verrijzen weer witte toppen.

Onderweg spotten we een porcupine (stekelvarken) en kunnen hem ook nog vastleggen op de foto (het voordeel van een hele rustige Highway😉)

Opnieuw rijden we langs veel (deels bevroren) meren, van hoog naar laag (we pendelen tussen de 500 en 1000 meter) en soms is het, wat sneeuwresten betreft, weer een winters plaatje. Dan krijgen we van een tegenligger een knipperend signaal, zal niet voor traject controle of flitser zijn☺️, dus waarschijnlijk wild op de weg. Ja hoor op en langs de weg een aantal cariboos. Doorrijden is geen optie dus stoppen en vastleggen 📸👍 dan weer door richting Teslin YT, we spotten opnieuw een zwarte beer, de beerteller staat inmiddels op 32!

Bij Teslin aangekomen is het nog 10 kilometer naar de campground Teslin Lake government campground. Aangekomen checken we in en zitten heerlijk in de zon (het is gewoon warm) aan een mooi groot meer met uitzicht op witte besneeuwde bergen, heerlijk👍

Het voordeel van de campgrounds in Yukon, het hout is gratis (alleen nog hakken, maar met de bijl 🪓van Fraserway no problem!).

Wat een heerlijke avond!, weinig wind, prima temperatuur, heerlijk eten en een prima borrel👌 Het is wel lang licht om half 11 is het nog steeds dag!

Rond 11e laten we het kampvuur uitdoven en frisse ons als echte kampeerders op met water uit de pomp (wel opgewarmd😉). In de camper nog een bakje thee en dan is het weer bedtijd.

22 mei er is er wèèr een jarig, hieperdepiep hoera 🎉 Marit gefeliciteerd met je 27e verjaardag 🎈🥳.

Vandaag starten we rustig op, na het ontbijt nog lekker een bakje ☕️ in het zonnetje. Voor vertrek van de campground maken we nog een praatje met een paar locals en deze bevelen het plaatsje Atlin BC aan, ook wel small Switzerland genoemd. Dus Atlin it is! Rond 11 uur rijden we de campground af en vervolgen onze weg op de Alaska Highway, maken een stop bij Johnson’s Crossing voor een bakje en de (volgens de recensies) heerlijke cinnamon roll.

Als weer wegrijden op nog geen 2 minuten van Johnson’s Crossing een black bear, de beerteller staat op 33!

We zoeken een mooi plekje langs de weg en genieten van ons bakje en de cookies.

De conclusie van de afgegeven recensies, de cinnamon roll was lekker maar de raspberry cake was toch smaakvoller (maar ja smaken verschillen en ze zijn allebei op🤷‍♂️).

Na een klein 80 kilometer slaan we linksaf op highway 7 genaamd Atlin Rd. De weg loopt langs het immens grote Atlin Lake (het langste meer van BC) nog grotendeels bevroren en omringd met hoge witte besneeuwde bergen en gletsjer die steeds dichterbij komen, opnieuw prachtig.

Op zo’n 70 kilometer van Atlin komen we langs de government campground Snafu Lake in Yukon. We kijken eerst of er plaats is en geschikt😉. Na een rondje te hebben gemanoeuvreerd door de nieuwe bestuurder  👧 (wat een nauwe bedoening) wel plaats, maar ongeschikt ❌. Dus vervolgen we de weg richting Atlin. Op 60 kilometer nog een government campground aan hetzelfde Lake met een warning “bear in the area”.

De campground is 4 kilometer van de weg dus rijden we eerst verder en als er onderweg of in Atlin geen campground is rijden we terug.

Uiteindelijk komen we aan in Atlin BC (we zijn de grens met British Colombia weer overgestoken) en wat een schitterende omgeving echt overal waar je kijkt witte besneeuwde bergen en gletsjers en zo dichtbij dat je denkt het te kunnen aanraken. Het plaatsje ligt direct aan het Atlin Lake (en heeft zelfs een klein haventje. Verder bestaat het uit veel oude gebouwtjes die afstammen uit de periode van de Klondike.

Het bevalt ons hier dus gaan we op zoek naar een campground in of dichtbij Atlin, vaak niet heel eenvoudig maar nu verrassend op nog geen 2 kilometer een municipal (gemeente) campground genaamd Pine Creek midden in het bos. De campground is erg basic (maar daar houden wij van) en de fee is ook te doen, 10 dollar en te voldoen / af te geven bij any business in Atlin🙃

We manoeuvreren de camper in een beschikbare plek en installeren de boel (twee stoeltjes 😂), schenken een versnapering in en genieten volop van de zon ☀️ en de omgeving.

Er moet ook nog een wasje gedraaid worden (zondag wasdag🤔) dus halen we wat water uit de Pine Creek (ooit goud in gevonden 🤠🤑) koken het water en robijn fleur en fijn doet de rest 😊.

Vandaag geen firepit dus maken we er zelf een met stenen en keien en dat gaat ook prima, het hout 🪵is ook for free, dus top👍. Koken doen we vandaag wel op het gas want met een zelf gemaakte firepit is dat altijd een dingetje😬 en wat schaft de pot? kipfilet,  hashbrown met worteltjes en doperwtjes, lekker weer 😋.

Het lijkt nog steeds dag en het is nog strak blauw maar toch is het al half 10🤷‍♂️, we frissen ons op in de camper en chillen nog wat en dan is het al weer bedtijd.

Maandag 23 mei alweer een jarige nu in ‘s Gravendeel, tante Heleen gefeliciteerd met je verjaardag 🥳🎈.

1. Heleen:
    24 mei 2022
    Dank je wel voor de felicitatie 😍