In bad 🛁 in Liard Hotspring

21 mei 2022 - Watson Lake, Canada

Nadat we door het alleraardigst dametje van het visitor center in Watson Lake de nodige informatie hebben gekregen en ze zelfs heeft gebeld voor beschikbare campgrounds (dit weekend is het Victoria Day en hebben de Canadezen een lang weekend) besluiten we ondanks dat de campground vol is 200 kilometer in oostelijke richting te rijden naar Liard River Hot Spring Provincial Park.

We draaien bij Watson Lake in oostelijke richting de historic Alaska Highway nr.97 op. De rit is 200 kilometer en de weg is veelal verlaten, het uitzicht wijds en verlaten oftewel wildernis. Onderweg spotten we 5 beren waarvan er 1 sliep of was aangereden (dat zien we morgen op de terugweg), de beerteller staan nu op 25!

Bij het begin van de rit werden we met grote borden al gewaarschuwd met de tekst  - drive carefully bison 🦬 on the road for 180 kilometer😳 - niets aan gelogen we zien er heel veel met en zonder kalf naast en op de weg (en dan is het stoppen want ze zijn heel groot). Ook nog een bald eagle 🦅 gespot maar te snel voor een foto!

Na een kleine 2 uur komen we aan bij Liard River Hot Spring Provincial Park, de campground is inderdaad vol maar er is aan de overkant een overflow camping waar we kunnen staan. We betalen de fee en parkeren ons huis.

Even wat drinken in het zonnetje (het is hier inmiddels ook een beetje zomer met 18 graden). Na wat te hebben gedronken lopen we in onze zwembroek naar de natuurlijke hotspring die via een draaihek van de campground (die ook is omheind met hek van schrikdraad voor al het loslopend wild) en over een boardwalk is te bereiken.

De hotspring gaat van links naar rechts van koud, warm, heet, naar bijna kokend, heel bijzonder met al die stroompje met ieder z’n eigen temperatuur. Ruim een uur in de hotspring gelegen en daar knap je best van op.

We koken in de camper maar zitten heerlijk buiten met zicht op de highway en bergen. Heel soms maar bijna nooit gaat er verkeer voorbij en dat is op deze highway best raar 😉

Morgen weer terug richting Watson Lake en verder op highway 97 north.

Zaterdag 21 mei beloofd opnieuw een stralende dag te worden, de zon schijnt volop en de temperatuur is zelfs om 8 uur al aangenaam. Vandaag is er een jarige, Hazine van harte gefeliciteerd 🥳 🎉 met je 37e verjaardag 🎈.

Even na 9e rijden we weg van de overflow camping en draaien rechtsaf de Alaska highway op met de eerste bestemming Watson Lake.

Het is dezelfde weg terug en de afstand is ook hetzelfde, dus 200 kilometer😉. De weg blijft onverminderd mooi, de omgeving ongerept en echt een knap stukje werk dat deze weg the Alaska Highway in 1942 is aangelegd over een afstand van 1540 mijl in slecht 9 maanden👍

We stoppen nog even bij Contact Creek, het punt waar noord en zuid met elkaar werd verbonden. Ook de beerteller weer wat bijgewerkt staat nu op 31 (de liggende van gisteren niet meer gezien, dus die lag te slapen).

Na zo’n 2 uur weer aangekomen in Watson Lake, tank weer vullen (254 dollar aub, gelukkig wel 🇨🇦😉), de laatste boodschappen en liquor), even contact met het thuisfront en we zijn weer op weg.

We rijden richting onze eindbestemming Whitehorse (nog 400 kilometer).

1. Sis:
    21 mei 2022