3e rijdag - Badlands NP - Rapid City

17 mei 2019 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

Vandaag vroeg opgestaan en gelijk begonnen aan ons laatste stuk van de geplande “oversteek”, om 8 uur rijden we van de KOA campground in Owana en slaan rechtsaf de I29 north op richting Sioux Falls. De eindbestemming is Badlands National Park en ligt op 400 mijl afstand.

Het verkeer is rustig, de wegen lang en recht, omgeving vlak en eindeloos zicht met alleen land- en akkerbouw! Vanuit Iowa rijden we South Dakota binnen en gaat gelijk de maximale snelheid van 70 naar 80 mijl, beetje gas erbij dan maar🤫

In Sioux City doen we wat boodschappen bij de Walmart en dan weer verder op de I29 north.

Bij Sioux Falls slaan we af op de I90 west en de eerst volgende afslag is pas over 264 mijl😳 (tevens de eindbestemming).

Bij Belvidere gaan we ineens terug in de tijd, we zitten nu op 8 uur tijdsverschil (het is weer 14:00 uur), dat scheelt weer😉

Om 15:00 uur rijden we Badlands National Park binnen en is de grote oversteek een feit (+/- 2500 km). We checken in voor 2 dagen op de campground in het park. Er staat veel wind maar we hebben een zeiltje dus zitten we lekker uit de wind aan een versnapering😋 morgen het park ontdekken.

Vanochtend weer vroeg wakker na een zeer onstuimige nacht, wat een wind!! Vandaag gaan we zoals gezegd de Badlands ontdekken, we zijn benieuwd.

Om 8 uur rijden we van de campground naar de trailhead Saddle Pass, het is een klein stukje dus we zijn snel op de parkeerplaats, parkeren de camper en weg zijn we. Heerlijk na 3 dagen gereden te hebben👍

Het eerste stuk gaat aardig omhoog maar al snel wordt het vlakker. De Badlands zijn eigenlijk hoge rotsformaties met daartussen vlakke plateaus van gras met daartussen diepe en ondiepe spleten.

De trail is uiteindelijk 7 km, na bijna 2 uur lopen komen we weer aan bij de camper, het was heerlijk!

We rijden nog een klein stukje door het park en willen nog een andere trail gaan lopen alleen wordt het niet aangeraden deze te gaan lopen met regen en laat het dat nou net gaan doen! Dus geen 2e trail!

We besluiten de 2e nacht niet op deze campground te blijven maar door te rijden naar Mount Rushmore, het ritje is 80 mijl en gaat door Buffalo National Grassland. Uitgestrekte vlaktes zonder enige bebouwing en kijken tot eindeloos verder en dan nog een stukje.

De regen komt op moment losjes naar beneden en uiteindelijk echt een wolkbreuk met onweer! Eerst maar een bakje bij de Starbucks in Rapid City en daarna even WIFI bij de Safeway.

Het weerbericht zegt vanaf 2 uur droger dus dat geeft de burger weer moed😉

1. Jenneke:
    17 mei 2019
    Net zo plat als hier😉. Lekker de beentjes strekken na zo'n la ge reis.