Verder in noordelijke richting

17 mei 2022 - Terrace, Canada

Zondag 15 mei worden we pas wakker van de wekker, het is al half 8 😳. Na het ontbijt verkennen we nog snel een stukje van de campground en rijden dan weer verder in noordelijke richting.

Vandaag maken we er een rijdag van en stoppen een paar keer voor een bakje en om wat te eten. In Quesnel komen we Bob en Nancy tegen, een Amerikaans stel uit North Carolina, die we hadden ontmoet op de campground Nairn en op weg zijn naar Alaska. We maken even een praatje en gaan dan weer op weg richting Prince George.

De weg naar Prince George is afwisselend boerenland, meren en soms wat industrie. Na zo’n 400 kilometer komen we aan in Prince George een middelgrote plaats in het noorden van Canada. Omdat het weer wat wisselvallig is besluiten we verder te rijden op highway 16 (yellowhead highway) richting New Hazelton.

Inmiddels is het over 3e en zijn we opzoek naar een geschikte campground en die is even niet 1,2,3 te vinden, even een stop bij Tim Hortens voor bakje en WiFi en… gevonden campground Beaumont op 50 kilometer in het gelijknamige Provincial Park aan het Fraser Lake.

Rond half 5 checken we in op de campground, een kampvuur zit er niet in want van tijd tot tijd valt er regen oftewel te wisselvallig! Echter niet getreurd in ons huisje is het ook prima uit te houden. Na de welverdiende versnapering maken we een wandeling over de (opnieuw) mooie campground, die ligt aan het mooie Fraser Lake.

Na een lekker rustige avond is het tijd om te gaan slapen, morgen verder op highway 16 richting New Hazelton BC.

Vanmorgen alweer vroeg wakker, het is druilerig weer en als we na het ontbijt wegrijden komt de regen losjes naar beneden.

We vervolgen onze weg over highway 16 met bestemming New Hazelton BC, een rit van zo’n 320 kilometer. Het weer knapt zienderogen op en als we nog 100 kilometer hebben te gaan komt zelfs de zon te voorschijn👌

En dan…. al rijdend, 4 in het zwart bewegende objecten aan de bosrand, het is ECHT een zwarte mama beer met 3 hele kleine cubs😍😍😍. Maar ja, 100 km per uur rijden en dan snel stoppen lukt net!!! Dan ook nog een camera tevoorschijn toveren zou ook nog net aan kunnen, maar om dan ook nog de batterij erin te doen, scherp te stellen en af te drukken, helaas geen foto, maar zo gaaf😍😍, ook als een van de cubs nog nieuwsgierig op z’n achterpootjes gaat staan!

Enigszins teleurgesteld van het niet kunnen maken van een foto (deze staat heel hoog op de Bucket list) gaan we verder richting New Hazelton. In Houston BC (niet dat jullie denken hoe komen die zo snel in Texas😉) halen we een bakje bij Tim Hortens en vullen de tank maar weer eens met diesel.

Onderweg veel houtkapbedrijven wat een bomen en hout! Via de navigatie worden we 31 kilometer van highway 16 geloodst over een gravelweg langs veel boerenbedrijven, we hebben gelukkig een truck camper met 4x4 dus geen probleem en je komt nog eens ergens☺️

Rond 1 uur komen we aan in New Hazelton en hier is het seizoen nog niet begonnen, visitor center is dicht ondanks de tekst see you in May, dus we besluiten naar Seeley Lake Provincial Park te rijden (is 10 km verderop) en

daar op de campground in te checken. Aangekomen, campground nog gesloten, wat nu? Dan maar richting het begin van highway 37 de Stewart Cassiar highway. Ook hier geen campground, daar gaat de planning!

Op een info bord bij de campground van gisteren hadden we gezien dat langs highway 16 richting Terrace BC een campground in het Provincial Park Kleanza Creek was. Deze campground ligt 50 kilometer verder dus maken we een uitstapje van 50 kilometer van onze oorspronkelijke route. De weg loopt langs de Fraser River en rondom zicht op hoge besneeuwde bergtoppen dus dat maakt veel goed👍

We komen we rond half 4 aan bij de campground en… gelukkig open. We checken in bij de aardige maar drukke host (ze verteld nog even dat er een cougar in de buurt is gezien, uitkijken dus) zoeken een mooi plekje aan de rivier en staan schitterend, om ons heen hoge bergen, een snel stromende rivier en ja hoor een flink kampvuur!

We borrelen lekker bij het kampvuur, maken gegrilde courgette en ui als borrelhap en genieten volop van het moment, heerlijk!

Het avondeten bestaat uit kip, rösti en sperziebonen van het kampvuur (waar een vuurtje niet goed voor is👍) en ook dit smaakt prima.

Na een mooie en leuke (rij)dag (inmiddels 1400 km gereden) chillen we nog even in de camper en is het weer tijd om te gaan slapen.