Utah and Canyonlands Island in the Sky😍

6 oktober 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Vrijdag 4 oktober 2019

Het begint net licht te worden als we wakker worden. Snel een bakje om wakker te worden en te genieten van de opkomende zon en de stilte om ons heen.

Na het ontbijt rijden via door Dixie National Forest over highway 143 naar Panguitch om hier highway 89 north op te rijden. De omgeving is afwisselend en de kleuren zijn prachtig. We passeren kleine dorpjes als Spray en Marysvale, vaak niet groter dan een paar huizen, een benzinepomp, kerk en een school.

Ook veel boerenbedrijven met heel veel land en koeien, hier geen probleem! schijnt 🤔

Even na Marysvale stoppen we even op een rest area en zetten een bakje om deze heerlijk in het zonnetje op te drinken. Het is inmiddels weer warm (soms gewoon heet) en gewoon hoog zomer 😎 dat was 3 uur terug nog anders want toch leek het en voelde het met de wind als diep winter ❄️.

Aan het eind van highway 89 north slaan we rechtsaf naar de I-70 east, een prachtige route door een stukje Fishlake National Forest omringt door diepe canyons of hoge steile rotswanden. Onderweg stoppen we even om een tosti te maken en dan weer verder.

Bij Crescent Junction slaan we af naar highway 191 south richting Moab. Zo’n 10 mijl voor Moab rechtsaf op highway 313 de toegang tot onze eindbestemming voor vandaag Canyonlands National Park - Island in the Sky.

Highway 313 is doodlopend en is 25 mijl tot de ingang van Canyonlands National Park. In het park is een campground (Willow Flat) op basis van first come first served. Eigenlijk weten we het al, geen plek! De omgeving en de parken zijn hier mateloos populair en heel druk bezocht en we zijn ook al aan de late kant, maar ja, toch maar proberen.

Helaas vol! Dezelfde weg weer terug en op 1 van de 3 BLM campgrounds buiten het park een plek gevonden en .... weer gratis!  De weg er naartoe was wel een dingetje, slecht wegdek is een understatement, zelfs het dak begon te schudden. Maar de plek is schitterend met wijds uitzicht, alleen staat er net als de hele dag al een stormachtige wind. We zetten de camper zo neer dat we redelijk uit de wind zitten en heerlijk in de zon van het schitterende uitzicht kunnen genieten.

We eten Thaise kip, kaarten nog een paar potjes en dan is het weer bedtijd.

Het was vandaag echt een rijdag (zo’n 350 mijl) maar de route, de afwisseling in omgeving en de indrukken maakte ook deze dag weer geslaagd.

Morgen een trail lopen in Canyonlands National Park - Island in the Sky.

Zaterdag 5 oktober 2019

Vandaag een jarige, Diana van harte, het feestje vieren we nog wel🕺

De wind is gaan liggen de lucht is blauw en het zonnetje laat zich al zien, het beloofd een mooi dag te worden.

Na het ontbijt rijden rond half 9 richting de ingang van het park en stoppen even bij het visitor center. Er is WIFI beschikbaar dus even snel online en daarna toch nog een poging wagen op de campground. Yes we hebben geluk plek 7 is vrij dus hup $15 in het envelopje en de plek is van ons👍

We hebben besloten the Murphy trail te gaan lopen, (voor de kenner: Johan, Synclineloop 2.0😉).

Ja en wat moet ik zeggen over deze trail, de omgeving, het uitzicht? Ik begin maar met WAUW!!!!!

De trail begint vanaf de parking met een 1,5 km lang zandpad richting de rim. Het pad gaat daarna stijl naar beneden over losse stenen en vaak moet er geklommen en geklauterd worden. De richting van het pad wordt aangegeven met opgestapelde stenen.

Soms is het pad rakelings langs een steile afgrond en geldt het principe “when you fall your dead”. We zijn net begonnen aan de afdaling als Corry zegt hoor jij dat ook, uhm nee, wat dan? Ineens een soort zwaar gebrom, oeps snel weg wezen straks is het een mountain lion😬

Komt er een insta-meisje achter een rots vandaan in gala tenue, weird🤪

Gelukkig komen we na 1,5 uur heelhuids aan bij het bordje links of rechtsaf, we kiezen links (goede keuze blijkt achteraf👍)

De omgeving met de steile rotswanden die in lagen zijn opgebouwd, vanaf de rim lijkt het een groen plateau maar het zijn zeg maar canyons in canyons, dus na de eerste afdaling volgt er nog een!

Uiteindelijk lopen we door een rivierbedding naar de white rim road, deze weg is 100 mijl en alleen geschikt voor 4x4, crossmotoren en mountainbikers. Ondertussen blijven we ons verbazen over de omgeving, niemand te zien en daar loop je dan met z’n 2e, hoe klein kan een mens zich voelen👌

De white rim road volgen we een 1,5 km en  daar zit een best stijl stukje tussen🤪 bij de tent campground eten we een broodje, als corry zegt waar is je trui eigenlijk? Even daarvoor een fotomomentje gehad dus zelf even teruggelopen en ja hoor gevonden. Dus met korte broek, t-shirt en nonchalant met een trui in me hand loop ik terug, staan er 4 mountainbikers zeggen hai👋 maar kijken echt van is die van lotje getikt, zonder water zonder niks in deze omgeving 😂

Na het broodje beginnen we aan de terugweg. Het stijle stuk van de white rim road heeft ons een laag (canyon) omhoog geholpen dus lopen op een soort plateau naar de laatste klim van vandaag, dus veel tijd om te genieten van deze echt fenomenale omgeving, SCHITTEREND!

Het laatste stuk is zoals gezegd steil omhoog, met klimmen, klauteren en toch ook nog genieten komen we binnen het uur weer bovenop de rim, nog even de laatste 1,5 km naar de parking en dan zit de 17,5 km erop. Maar wat was het GEWELDIG!

Moe maar voldaan rijden we naar de campground en ploffen neer met een wel verdiend biertje en wijntje in het zonnetje met de beentjes lang uit.

Als de zon achter de rotsen is verdwenen gaat ons kampvuur tenue aan en vanzelfsprekend het kampvuur 🔥broodje met zout, peper en knoflook, schijfjes courgette en paprika erbij, even op het kampvuur roosteren en je hebt een heerlijk borrel hapje 😋.

Het “hoofdgerecht” is kip met brie ingerold in ontbijtspek, klinkt ook lekker toch? Ook dit gaat op het kampvuur en het is verrukkelijk!

Inmiddels is het donker geworden en de sterrenhemel is geweldig (al is de maan al wel aardig aanwezig). De inspanning van vandaag zorgt er voor dat rond 10 uur het “lichtje” echt uitgaat, kortom bedtijd 😴. Het was weer een geweldige dag!

Morgen richting Canyonlands National Park - The Needles een ander gedeelte van dit enorme park.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade